Annons:
Etikettallmänt
Läst 2165 ggr
DaniPoo
10/11/13, 3:24 PM

Jag behöver kretik

Det här är en av mina nya låtar.
Jag skrev den när mitt ex gjorde slut, långdistans förhållande var inte hennes grej I guess. Hur som helst behöver jag kritik på låten. Både text och melodi. Och det finns något jag bör finslipa på innan det blir en repetoar inför studio.

Youtude länk
http://www.youtube.com/watch?v=cQys9-tCKdQ

Text:

Verse 1
Just woke up from a dream
which made me ponder
Did I make some mistakes
or was it just my fate

Speculating away… 
debate, con-tem-plate
Read my dream like a page
let me elucidate

ref1 (Dream of the past)
Two hearts were dancing
One heart ran away
One felt alone and so the music did fade.

Still waiting and hoping
even to this day
to reunite, dancing away, far away

Verse 2
got a message today
it said "I miss you"
While unsure what to say
I wrote "I miss you too"

Silence followed that day
I lost my fortune…
What will you have me pay
to let me be with you?
 
ref2 (dream of the present)
Once joined together 
now dance by themselves
Neither forget and won’t accept no one else.

Both trying to smile  
but their efforts do not help
Can two hearts mend wounds that are caused by a friend?

Verse 3
Still locked up in my cage
I miss the blue sky
Visions of the next page
these keeps me going now

make a draft on a page
Hand-drawn fantasia
Giving life to the stage
Where we are dancing now

Last ref (Dream of the future)
Now they are dancing
up there by the stars
free from the pain
they felt by being apart
And all they've been through
helped them both to realize
True love survives even the hardest of times

Annons:
DuMittKonstverk
11/22/13, 11:08 PM
#1

Hej!

Gött att du jobbar på att producera, här kommer lite inputs (sången är lite svår att säga nåt om eftersom röstkaraktär gör så sjukt mycket för musikens helhet). 

För mig förstör det lite att den är så lång, då vissa delar känns som utfyllnad, till exempel att solot är så långt som det är när det följer samma melodi hela vägen.

I övrigt var det en rätt skön melodi som sätter sig rätt fort, tror att det kommer bli bra med lite bearbetning.

Leffe 2013-08-17 <3 http://konstverk.blogg.se

[Sol69]
11/24/13, 8:01 PM
#2

Det är svårt som sagt att lyssna på det utan sången och sen undrar jag om det ska vara mera instrument med i låten?? eller om musiken ska vara som den är??

[Olärd]
12/7/13, 2:22 PM
#3

Nu är jag hård i min kritik.

1. Jag hade valt gitarrer framför synth som låter som en panflöjt med en bakomliggande fiol / vanligt piano om man mer vill ha feeling.

2. Damn va långt du har mellan verserna på ett ställe, man tröttnar, hade du haft ett gitarr solo som var hälften så lång så hade du bibehållit intresset.

3. Man skulle vilja höra någon sjunga, för nu hör jag ju endast mina egna röst i huvudet alt en polare som sjunger men det är ju inte korrekt.

4. Melodin matchar inte alls:

"got a message today
it said "I miss you"
While unsure what to say
I wrote "I miss you too"

Silence followed that day
I lost my fortune…
What will you have me pay
to let me be with you?"

Det blir liksom inget flow när man försöker matcha den med melodin.

DaniPoo
12/11/13, 9:34 PM
#4

Ah! Tack för kritiken :D Angående instrumenten så är det virituella instrument eftersom jag inte har någon egen studio och mitt val av instrument som representerar sång är mycket riktigt en typ av flöjt, jag valde flöjt för att melodin ska skära igenom resten av instrumenten utan att låta för "Hårt". Hade jag valt gitarrer för melodin så hade det varit svårare att separera melodin från dem gitarrerna som faktiskt ska spelas.

Dem längre delarna mellan verserna beror på att det är till ett "proggressive metal" project. Det är rätt vanligt med instrumentala partier och faktiskt helt instrumentala låtar. Så det har med genren att göra. Dock ska jag titta mer på hur jag kan göra dem delarna mer intressanta.

Angående melodin så kan jag säga med säkerhet att den passar om man sjunger den som jag gör tänkt.

Kan försöka göra en slask inspelning där jag sjunger bara för att visa hur det är tänkt.

DaniPoo
12/12/13, 12:26 AM
#5

Haha, jag har gjort en jätte ful slask! Jag tog själva låten och spelade in sången på telefonen. sen körde jag överstämmor och kastade på en enkel delay.

Förvänta er inte mycket av denna inspelning. Bland det fulaste jag någonsin spelat in. Men det är liksom bara så att man ska fatta hur texten hänger ihop med melodin. Sen får jag skämmas lite men det bjuder jag på! ^^

https://soundcloud.com/danipoo-1/dancing-hearts

Annons:
[Olärd]
12/12/13, 9:49 PM
#7

Får lyssna när jag sitter vid datorn..

DaniPoo
12/12/13, 11:03 PM
#8

#7 Do it ^^

[Olärd]
12/13/13, 2:55 PM
#9

Som sagt skulle vilja höra den med riktiga gitarrer med ^^ Men hade nog valt fiol ist för flöjt men det är en smaksak.

Ja nu matchade i alla fall texten lite bättre, jag hade en annan rytm i huvudet.

DaniPoo
12/13/13, 6:17 PM
#10

#9 Hahaha ^^' Då får vi väll hoppas att jag kan spela in låten snart då :) Bara lite bättre? Oh well, det är bättre än "matchar inte alls" antar jag. :D

Är det någon speciell del i texten som du inte tycker matchar melodin? Det kan inte ha att göra med min taskiga slaskinspelning?

[Olärd]
12/13/13, 8:03 PM
#11

Det är just

"got a message today
it said "I miss you"
While unsure what to say
I wrote "I miss you too"

och det lät inte så oerhört konstigt när du sjöng utan mer att det är en upprepning som blir nästan lite konstig i mina öron.

Upp till toppen
Annons: