Vad är en riktig hårdrockare?
Släng gärna in era tankar angående denna väldigt intressanta frågeställning.
Gillar man någon av inriktningarna innom hårdrock är man en riktig hårdrockare, punkt.
Däremot om man påstår sig vara hårdrockare för att man gillar ett band anser jag nog inte att man är en sann hårdrockare. Ja, lite dubbelmoral där. Blir så trött på alla nightwish fans som tycker de är så hårda när allt de lyssnar på är synt och ja just Nightwish.
Tolka mig rätt, jag gillar nightwish men att gilla en grupp i en shanger gör en inte till en rocker enlligt mig.
När vi ändå är inne på det kan jag lika gärna svara mig själv igen, nej jag vet att de flesta ser rock som något annat med. Själv har jag svårt för det där att man ska dela upp allt i olika grupper, känns onödigt.
Jag gillar rock, hårdrock och metal men kallar nästan allt hårdrock för att andra som inte gillade musiken kallade mig hårdrockare när jag växte upp och det var det och reggea jag lyssnade på :P
Så nu ska jag sluta tvinga på folket mina helt onödiga funderingar, får ursäkta mig att jag blir lite underlig när jag är trött.
Ge mer än du förväntar dig att få.
Håller med #1..fast man kan ju gilla många inriktingar.Behöver ju inte bara vara en man gillar?:)
Jag är lite blandad med musiken det är allt mellan Lynyrd Skynyrd till Disturbd(enda jag kom på just nu) och ner till klassiskt o.s.v men jag räknar mig ändå till hårdrockarna just för att grunden ligger i hårdrocken för mig(kallar också rock,hårdrock och metal för hårdrock - samlingsnamn)

Gillar man hårdrock är man väl hårdrockare antar jag. Det behöver inte vara mer komplicerat. Varför hålla på och tjafsa om vem som är mest äkta. Helt onödigt tycker jag.

#3 Mycket bra sagt. Det är lite det jag vill åt, tjaffset om vem som är mest äkta. Man kanske kan dra det ett steg längre, lyssnar man på hårdrock och vill sätta den stämpeln på sig så är man hårdrockare.
Lite längre hår (även fast ganska många har ganska så kort…), eventuellt nitarmband (nitar överlag), men inte ett måste ;) Dock så tycker jag svarta (eller mörka, mörkgrå/svart) jeans "är hårdrock" samt en svart t-shirt med typ Dark Funeral, Immortal eller liknanade t-shirt :)
Vem är det som avgör vilka som får kalla sig äkta hårdrockare? Snälla vill verkligen veta!
Att kalla någon för hårdrockare är väll egentligen en benämning som kommit till ifrån icke rockers, som ett sätt att placera människor i olika fack. Benämningen ska fungera som en sorts sammafattning av en viss typ av människa. Musik står inte för ett visst utseende, utan för vilken sorts melodi som får just ditt hjärta att slå det där extra slaget?
Jag tycker att det en viss överlägsenhet i att placera någon i ett visst fack. Majoriteten av hiphoparna berättar ofta i sina texter om en tuff barndom, och RnB artisterna om glitter och glamour. Men detta gäller ju långt ifrån alla. Och i vilket fack skulle alla dessa s.k. "allätare" sättas i? Är de ingenting? Endast en del i den gråa massan? Det känns som att det blivit någon slags prestige i ordet hårdrockare. Det är lite sorgligt att utvecklingen gått åt det hållet att man måste se ut, och bete sig på ett visst sätt för att få den äran att kalla sig för en rocker. Och vem har den rätten att dömma vem som passar och inte passar? Agda 82, ifrån Tornedalen, lyssnar både på Arvingarna och CoF, vart hamnar hon med sin lilla volangblus och virknålar?
Just detta missförstånd som sker mellan musik genrer och personligheter anser jag börjat löpa amok, och allt mer ofta blandas personers utssende med förutfattade meningar. Visst förstår jag att man kanske vill ty sig till en viss typ av grupp, då de troligtvis har liknande värderingar i mångt och mycket, men hur blir det om man avskyr musiken, men älskar klädstilen? Är dom fake då? En oäkting?
Åter till frågan, vem kan egentligen avgöra vem som är äkta i en så fruktansvärt plastig och ytlig värld som vi faktiskt lever i?
Vill gärna höra era tankar om detta? Har jag fel?
Hoppas ni förövrigt har en bra dag, och fortsatt trevlig helg :)
Jag kan bara säga att jag är gothare, klär mig som en gothare och lyssnar för det mesta på den typen av musik men jag behöver inte nödvändigtvis enbart ha en vänskapskrets bestående av gothare. Min vänskapskrets breddar sig allt från gothare till hiphopare till raggare osv. Vem/Vilka man omger sig med har med personkemin att göra inte vilken stil man har även om jag finner det lättare att prata med gothare då vi oftast har samma tankebanor och åsikter.
Jag anser att man är hårdrockare om man själv anser sig vara en och lyssnar på den typen av musik, ingen har rätten att dömma vad man är och inte, men sen ska man också veta att begreppet hårdrock är brett och innehåller flera olika kulturer.
Det kan tex vara svårt att sätta sig in i den gothiska kretsen om man inte är en gothare rakt genom själv med allt vad kläder, musik mm heter. Kan tex bli svårt för en person i hiphop kläder som lyssnar på Theatre of Tragedy att komma in i "den gothiska världen". För att lättast förstå en viss krets och dess syn på saker måste du själv tillhöra den.
Jag kan som exempel inte sätta mig in i hiphop världen bara för att jag gillar Eminem men går klädd som en gothare. Jag har också väldigt svårt att förstå deras slangspråk, uttryck och åsikter just för att jag själv inte är en hiphopare och därmed inte insatt i den kulturen.
Så det jag menar är att hårdrockare kan man anse sig vara men att sen tillhöra någon krets inom det kan bli svårt utan att leva det livet själv.
När jag växte upp såg man på en person om den va en riktig ibiten hårdrockare. Längt hår, jeans nitar och läder. Svarta t-shirts med tryck. Ett måste annars va man inte äkta.
Men i dag så syns det inte alltid om man lyssnar på hårdrock. Många är korthåriga och går omkring i vanliga kläder.
Däremot tror jag att det syns hemma hos en hårdrockare om den är inbiten. Tror att de flersta inbitna hårdrockare köper skivor och gärna samlar på plattor.
Ett litet tips till alla som fortfarande köper skivor..
Gå in på tpl.se
Tror att ni hittar det mesta som ni söker på den sidan..
Kram sol
Håller med #3. Anser man sig vara hårdrockare är man det. Man måste få definiera sig själv. Inte bli definierad av andra.
Om man ska gå efter min sambo som är hårdrockare in i kropp och själ så ska man se ut såhär enligt honom:
W.A.S.P tatueringar (hans number 1 band), svart hår, rakat på sidan, svarta byxor, tatueringar överlag på armarna som består av olika band, tröjor med band som man knappt ser var det står för bandnamn och självklart ska man ha långt hår och kunna bakgrund, skivor, låtnamn osv på sina favoritband, hemmet ska vara utsmyckat med Jesus, kors och sedan posters med olika hårdrocksband =)
Då är man hårdrockare enligt min sambo och sen min syn:
Jag är hårdrockare fast jag inte klär mig i hel-svart, jag har vanliga jeans, top och tröja på mig. Jag är varken svarthårig eller har nitar och läder. Men jag anser mig själv som hårdrockare då jag älskar att lyssna på hårdrock, dödsmetal och blackmetal.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
När jag växte upp fanns hårdrockare eller syntare bland killarna. Hårdrockarna lyssnade på riktig musik, var trevligare och snyggare :-)
Kan hölla med dig..
Antingen va de långhåriga och hårdrockare.. 
eller syntare och hade kort hår och en liten fläta eller tofs kvar där bak som en svans..
Men idag ser du sällan om det är en hårdrockare eller inte som på den gamla goda tiden.. 
Jag är född under 1990, och har varit hårdrockare i princip hela mitt liv. Har axellångt hår och det växer fortfarande, anledningen till att folk kanske inte klär sig som hårdrockare nu är att de ska få en mer social acceptans.. Vilket jag tycker är rent bullshit :p Man går klädd precis hur man vill.
Men vill man verkligen visa att man är hårdrockare så är det jeans som gäller, svarta,mörk blå eller ljusblå spelar ingen roll är det ljusa och slitna med en snusnäsduk i bakfickan ja då vet man att han lyssnar på sleaze rock alltså mötley crüe,poison och liknande "pudelrock".
Jag själv går i mörka blå jeans,nitbälte,axellångt hår som sagt och bandtishor imängder. På mina garderober hänger maiden affischer, i min låda samlar jag på konsertbiljetter, har köpt några skivor.
Men för det mesta har jag laddat ner musik det senaste och sedan går och ser bandet live och köper deras merch så vet jag att de får pengar för det jag laddat ner.
Men som sagt de finns de som visar att de är hårdrockare, de är oftast äkta och kan sin hårdrock. Sen finns de dessa som haft långt hår, men varit tvungna att klippa sig för att få jobb på en bank till exempel.. Men sedan finns de folk som redan har kort hår från början och inte klär sig som hårdrockare, har frågat många om vad de kan om banden.. Det förvånar mig aldrig om att de har fel på frågor du ställer..
Till exempel, Vet du vad som var så speciellt med Def Leppards trummis Rick Allen?
Nej, jag vet inte mer än att de gjort en låt som heter "Pour some sugar on me"….
Där ville man ju så klart få ett svar om att Rick Allen var utsatt för en bilolycka och fick vänstra armen bortsliten, den gick inte att operera tillbaka på grund av att det blev allvarlig infektion. Han fick därför spela på ett specialbyggt trumset för att klara av att spela trummor med endast en hand och fötterna.
Sen finns det ju risken att man utsetts för posers som ser ut som hårdrockare men kan inte ett skit.. Sorgligt nog..
Jag har en killkompis som alltid har sett ut som en riktig hårdrockare.. Han har längre hår än de flesta tjejer.
Han jobbar på facket.
Så man kan fortfarande jobba inom den offentliga sektorn och samtidigt behålla din egen prägel.
Men många tror att för att de jobbar med andra människor så måste de passa in i en viss ram.
Eller så är det bara det att dom förstått att det spelar ingen roll hur dom ser ut..man kan vara hårdrockare med kort hår också
Jag är uppväxt med Punk i alla kategorier och har under min uppväxt utforskat väldigt mycket i musik-kulturen. Jag är allätare, men utifrån mitt egna perspektiv så är jag en blandning av punk och hårdrock.
Jag har aldrig medvetet utsett mig att vara hårdrockare. Det är ett rykte från vänkretsen som kallar mig hårdrockare bara för att jag går klädd på ett visst sätt som jag trivs med. Jag lyssnar väldigt gärna på hårdrock och samlar på hårdrocks-skivor.
Jag tror att en "äkta" hårdrockare bara ÄR utan att ens försöka tänka eller anstränga sig för att vara något. Man lever bara på det viset - en trivsel helt enkelt.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm

måste bara påpeka att jag känner massor av "äkta" hårdrockare som är korthåriga och går i "vanliga svensson" kläder som kan allt om skivsläpp, bandmedlemmar, historier runt bandet osv osv
däremot tycker jag att det räcker att man gillar hårdrock, musiken, för att kunna kalla sej för hårdrockare. Det är juh musiken som är det viktiga inte stilen eller att man kan alla bandmedlemmarnas namn o alla skivor utantill…
Dessutom är det mer populärt att vara snaggad än långhårig inom metal-scenen nu för tiden!
#18 Och det tycker jag är för jävla tråkigt! Man ska bevara den gamla kulturen! (Fan nu låter jag ju som ett rassesvin, så är inte fallet iallafall). Metal kännetecknar jag fortfarande som folk med långt hår som headbangar vid kravallstaketet längst fram! :-) Men det är väl bara jag som ser det så ;-)
Nej, det är inte bara du som ser det så Daniel ;)

varför man nu inte vill vara hårdrock även utåt sett, kan jag inte förstå, det är juh det som är tuffast o snyggast ;) !