Rekomenderad platta (månadens platta)
**Varje månad kommer jag att välja ut en platta som jag tycker har vart mer lyssningsbar än andra för att sedan var 4.e månad starta en omröstning på alla fyra plattorna.
**Ni får gärna komma med tips om vilka ni tycker borde hamna där för varje månad :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
- Redigerat 2021-09-03 15:30 av Niklas
Venom har uppenbarligen släppt nytt. Men vet det fan om det är något att ha. Ett tips i alla fall.
Jo ska lyssna igenom de snart :)
Men jag tänkte mer månadens platta som ni tycker har vart den bästa släppta den här månaden :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
De mysteriis dom Sathanas - Mayhem
Riktigt grym platta! Släpptes 1994 efter flera år av arbete och krångel. Riktigt bra! :)
Om man har en singel eller EP, kan de bli månadens platta? ;)
2# Jo! Förstod det. Men tänkte mest att det kanske var värt att lyssna igenom. Vet inte riktigt om det är något annat särskilt som är släppt denna månad/månaden som var. Trodde det var poängen. :) Men man kanske kan ta en skiva från när som helst och tipsa om?
Jorå det har kommit en del intressanta ;) och ennu mer kommer i December!
Sedan valde jag ju Mystic Prophecys nya till månades platta den här gången:P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#5 Ah, ingen aning om vad det är! Bra initiativ till sajtstarten hur som helst.
Gillar du power metal så lyssna på dom, dom e väldigt bra! ;)
Tack tack !
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
7# Det gör jag inte direkt så. Skippar nog det. Men tack för uppmaningen i alla fall. :D
hehe okej de e lugnt ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Felix, kommer du välja en skiva i framtiden, eller kommer det finnas några att rösta på? ;)
asså som de står, jag väljer vilken jag tycker e den bästa sen får ni säga vilka ni tycker. Men om alla tycker att de skulle va roligare med omröstning så självklart kan jag göra de :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
11# Då blir ju folk mer involverade. Är väl det som är meningen? Om man t.ex har en omröstning! Så det var inte en dum idé.
Man kanske kan ha en röstning en gång i kvartalet? Man får rösta på kanske 3-5 plattor? ;)
Men ja jag kan göra så istället, tycker inte det är en sån dum idé ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Men hur tycker ni vi ska göra, ska jag lägga ut nya skivor som kommer eller ska jag ta random soom redan finns? ;D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Hmm.. Tycker du kan ta "Månadens nykomling" (behöver kansk inte vara precis denna månaden (som gäller då) utan relativt ny ;) ) och "månadens platta"? ;)
Sen kanske man kan rösta nån gång ibland? ;)
Okej men tycker du att alla ska få skicka de dom tycker e månadens platta eller ska jag själv välja de? ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Hmm, typ var 4e månad kan man ha en röstning tycker jag ;) Så om du väljer 3/4 månader, tycker jag är lagom? ;) Sounds good? :)
Hur menar du nu? :P då blir det ju inte "månadens" :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Alltså, du väljer skiva Månad ett, två och tre ;) Sen den 4e månaden har man en röstning ;)
aa du menar så :P men så kan vi göra ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Hehe ;) gött :)
"Attera Totus Sanctus" av Dark Funeral tycker jag är en grym platta! :)
Passar in här :)
Ser inte ut som att detta har varit aktivt på länge, dags att dra igång det igen eller?
Kan skriva ut lite plattor som har släppts iår som är riktigt bra!
Kommer lyssna igenom de flesta nu iallafall
Först ut är finnarna i Sturm und Drang, nya plattan heter Graduation Day.
Metal
Ni kanske kommer ihåg dem sen de var lite yngre? Det har ju gått några år nu, och jag kan säga att de verkligen har mognat i musikstilen de har.
Sienna Skies- The Constant Climb
Post-hardcore
Låter som bekant som nästan all annan metalcore, sköna bakgrundsslingor. Faktiskt kan jag tycka att det är en aning mer välspelat än vanlig metalcore är.
Red-Release the panic
Alternative Rock
Längesedan jag hörde Red och de har ändrat en del i sin stil, i början av låtarna har de lagt in lite smått elektroniskt låtande tema, låtarna är varierande. Trots överlag är det väldigt lugna av sig även om det är väldigt skönt att lyssna på under sena kvällar. Fast inte något man skulle kunna spela på fest eller sådant.
Love and Death-Between here & lost
Nu-Metal
Det har varit längesedan jag hört något riktigt bra i Nu-Metal genren på länge och jag kan inget annat än att älska detta trots att jag bara hört ca 2minuter av inledningsspåret! FETT!
Crashdiët- The Savage Playground
Sleaze metal
Tycker inte denna plattan hade så mycket att komma med..
Förutom då Garden of Babylon som jag tyckte var den bästa låten från hela plattan..Inget värt köp, om man nu inte gillar Sleaze/Glam metal..
Helloween- Straight out of hell
Power Metal
Finns inte mycket att säga, helloween levererar som vanligt!
Emergency Gate-You
Modern Metal
Relativt okänt band, men har ett väldigt skönt sound med olika influenser. Ett väldigt intressant band, låtarna skiljer sig från varandra och har inte lika monotont driv som sleazarna i Crashdiët.. Nej, detta bandet har verkligen hittat sin egen musikstil även om de har lånat lite melodiska bitar från metalcore band. Men bandet är mer som ett melodiskt dödsmetall band än metalcore.
De har lite influenser ala Sonic Syndicate/The unguided med de melodiska slingorna samt låtar med 2 sångare.
Cult of luna- Vertikal
Post-Metal
Detta underbara band är något som ni måste lyssna på, har ni inte tid att sitta och lyssna på dessa och ta in allt. Ja då är detta bandet inte något för er, första låten klockar in på strax över 2minuter. Medans resten av låtarna är på 6minuter+ den längsta låten klockar in på nästan 19minuter! Det är så välspelat allting så det är bara att njuta av de instrumentala delarna, gillar ni Opeth så kommer ni älska Cult of luna!
Nightfall-Cassiopeia
Gothic/Death/Doom Metal
Svårt att klassa vilken stil de har, men dessa grekiska herrar skriver otroligt bra musik och är värda att lyssna in sig på.
Riverside-Shrine of new generation slaves
Progressive Rock
Lättlyssnat och välspelat. Njutningen är total i alla låtarna. Det är absolut inte någon hård musik, men den är som sagt väldigt bra och otroligt välspelad. Ge den en chans, detta är faktiskt en platta som jag skulle kunna köpa nu direkt!
Hate-Solarflesh
Death metal
Den var stämplad på Death metal men jag vill gärna slänga med det som Black/Death Metal, väldigt likt Behemoth i stilen..Rysligt bra!
Bullet for my valentine-Temper Temper
Metal/Hard rock
Från att spela lite mer thrashig metal till att gå till denna mer softa versionen föll inte mig i smaken alls..
De var bättre förut, kanske funkar live..Men denna skivan går inte hem..
Otep-Hydra
Female fronted Metal
En kvinna som sjunger,behärskar skön sång och skrik med en fin blandning. Musiken vänder mellan lugnt och ett tungt drivande i låtarna. Jag gillar det!
Hatebreed-The divinity of purpose
Hardcore
Detta är också ett band som aldrig slutar att leverera eller att överraska. För denna plattan är det fullt ös rakt igenom, sköna breakdowns. Ses i moshen!
Shakra- Powerplay
Heavy metal
Det är inte riktigt heavy metal ala judas priest eller maiden..
Det är en nyare sorts heavy metal, modernare sound helt enkelt men går att lyssna på och de har med gitarrsolon precis som riktig heavy metal ska vara!
Det är ett gott driv i låtarna och kunde gärna haft denna när man tränar konditionsträning, väldigt peppande.
Life is know, Higher , Dear enemy , Save you from yourself, Dont keep my hanging, Stevie, Secret hideaway hade varit de låtar som jag hade haft i mp3an under konditionsträningen. 7/13 låtar alltså, det är riktigt grym musik!
Combichrist-No redemption
Industrial Metal (Combichrist brukar spela hård EBM)
Denna skivan är specialskriven till spelet Devil my cry.
Tolka det hur ni vill, jag vet inte vad jag ska säga..Några låtar är bra och några är flummiga för mig..
Voivod-Target earth
Progressive Metal
Är för trött för att sätta mig in i deras låtar just nu. Men någon kanske gillar det.
Bad Religion-True North
Punk Rock
Välspelad punk och borde även uppskattas här då jag inte sett ett forum för just Punk i Fokus.. Men som sagt ta en titt på deras nya platta, den är rysligt bra!
Detta var nog det jag hade att komma med, men ni kan ju lyssna igenom och komma med synpunkter om vad ni tycker :-)