Hårdrock iFokus

Hårdrock

Etikett10-annan-genre
Läst 1141 ggr
[PuffBuck]
2012-12-26 20:10
0

Mathcore! \m/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mathcore är en genre som går ut på att instrumenten ska gå i olika takter och denna "uträkningen" som uppstår är så komplicerad att den verkar vara uträknad. Protest The Hero är ett band som spelar Mathcore.

Deras bästa låt enligt mig: http://www.youtube.com/watch?v=I7roE7N0kKo

Detta inlägg är baserat på vad jag har lärt mig. Är det helt korrekt eller är det helt rubbat?

Berätta även gärna vad DU tycker om Mathcore! Underbart? Förfärligt? Dudligt? :)

Lyan
2013-01-10 21:00
1

Aldrig hört talas om men bandet du länkade till ska jag helt klart kolla upp! Verkar intressant! Min familj lär bli knäppa på mig, de tvingas redan lyssna på dir en grey och kan inte fatta var tjejen som bara lyssnade (men fortfarande lyssnar :-P) på roxette, savage garden och aqua tagit vägen XD

[PuffBuck]
2013-01-11 19:36
0

Jo, de är minst sagt.. Intressanta! Haha.

Haha, så kan det vara ja. Samma sak med mig, när jag var mindre var det bara pop som gällde och nu har jag blivit ett puffigt metalhead ^^

[cookies]
2013-01-12 20:57
1

Tycker inte riktigt om att man blandar in matte i musik, musik ska vara snyggt inte matematiskt. Visst det var ju skickliga musiker, men mer eller mindre så bygger ju all musik på matte, takter, 4/4takt 16/8takt osv…

Detta med att man "matematiskt" ska räkna ut hur man ska spela är ju inte nytt ;) Det fanns redan bland den gamla klassiska musiken ;) Hur man ska spela i en takt, och hur det skall återkomma osv, hur man ska använda alla 12 toner innan man får ta nya 12…

Musik som är bra, matte eller inte skiter jag fullständigt, så länge den är bra. Detta var nog lite för "bara" tekniskt för att få mig att gilla det ;) jag gillar melodier :D

Lyan
2013-01-13 13:41
0

#2 Haha. Som med diru då, vet i sjutton vad jag ska beskriva dem som XD Har lyssnat lite mer nu och tyvärr sa det inte klick men jag kommer nog lyssna en del ändå. Alltid bra med lite omväxling :-)

[PuffBuck]
2013-01-14 21:14
0

#3 Höhöhöh, sant sant! Det var värt ett försök! :3

#4 Har massor av skojsiga och skumma band att tipsa om, om det är intressant ^^

Rasken90
2013-02-01 02:47
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns ju rätt många band som jag kan säga..Men ta och kolla in Vildhjarta, Between the buried and me, The number twelve looks like you, The Dillinger Escape Plan.

Skulle ju även kunna locka med Propagandhi och deras platta Supporting Caste från 2009, jag kan ju lätt säga att det var den bästa punk plattan det året..Och just den plattan är väldigt progressiv.

Just Progressive Metal och Progressive Punk skulle jag klassa att det räknas som Math Core. Eftersom det är därifrån Math core har hämtat sin genre ifrån :-) Lyssna på Meshuggah och njut ;-)

Länkar med en video med Propagandhi för att visa er och att uppskatta bra progressive punk :-)

[PuffBuck]
2013-02-01 10:36
1

Tack så mycket! :D The Dillinger Escape Plan har jag för mig var med i Metal Evolution (Samuel Dunn) då det handlade om Progressive Metal, stämmer det kanske? Jag minns väl att Sam sa att de brukade slå ner folk i publiken med sina instrument, haha! Men visst, ska sätta mig å lyssna. Tack igen ^^

[PuffBuck]
2013-02-01 10:38
0

Oj.. Det var.. GRYMT! Lär lyssna på Propagandhi i fortsättningen! O.O Tack för det! \m/

Rasken90
2013-02-01 11:55
0

#8 Ja Propagandhi går inte av för hackor kan man ju lätt säga! Texterna är ju väldigt värdefulla att lyssna på också!

För att veta mer om bandet läs på wikin : http://sv.wikipedia.org/wiki/Propagandhi

[PuffBuck]
2013-02-01 14:12
0

Åh, intressant. Tack så mycket ^^