Letar letar lite...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är ute efter ett nytt SYMPHONIC death metal band med element av black, goth, prog etc.
Älskar verkligen Epica så nånting i den stilen.
Någon som har tips? =)
Och såklart länkar man deras bästa låt som visar precis vilken sort jag är ute efter =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
I stil med Epica så har du
Trail of Tears
Tristania
Sirenia
Draconian
After Forever
ReVamp
Leves Eyes har några låtar med growl
Forever Slave
Sins Of Thy Beloved
Elis
Graveworm
Theatre of Tradegy var ett av banden som startade hela Beauty and The Beast sången.
Inactive Messiah är symf death fast utan kvinnlig sångerska.
http://www.youtube.com/watch?v=xWcdSlK3W2s
Samma med Wintersun. Anorexia Nervosa är symfonisk blackmetal.
Så där har du lite iaf. Vissa av banden har ändrat stil genom åren och så man får titta igenom lite olika skivor och se vad som finns.
Tack så mycket! =) Får lyssna igenom dom =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Therion har en hel del bra låtar, men det kanske är lite väl mycket opera för din smak. Dom tidiga skivorna är mer death metal än dom senare.
Therion har jag lyssnat på förut men tyckte dom var lite meh för min del :)
-Albert Einstein
En jag ser är glömd bland tipsen är Rhapsody of Fire, det är rakt genom symphonic power metal. Band som liknar Epica är också Lunatica och L'ame immortelle, within temptation, Xandria, Nightwish. Kan en drös fler men sitter inte vid datorn just nu (mobil). Sen vill jag inte hålla med om Graveworm, det är enligt mig rakt genom black metal dvs skrik och vrål/growl. Så långt ifrån symphonic liknande som man kan komma. Den dagen Graveworm blir symphonic blir nog Cradle of Filth också det. Symphonic = operasång blandat med någon metal genre. ;)
Beror på hur man definerar symfonisk metal. Nu har jag inte hört jättemycket av L'ame immortelle men enligt din definition tycker jag inte hon sjunger speciellt operaaktigt.
Graveworm brukar räknas som ett symfoniskt black/extreme gothic metal band iaf enligt dom sidor jag läst så visst dom borde väl inte stå under band i stil med Epica.
Amberian Dawn?
5# Lunatica lyssnar jag på lite halvt som halvt på, dom är ganska bra! =) Within Temptation och Xandria har några bra låtar, Xandria är lite för mesigt om man säger i stil med Epica ;P Nightwish har man hört sen man gick i nian vilket var ganska många år sen :P
7# Amberian Dawn har jag lyssnat på ganska mycket men det var länge sen sist, kanske får börja lyssna på dom igen! =)
Tack för alla tips som strömmar in! =)
-Albert Einstein