Hårdrock iFokus

Hårdrock

Etikettallmänt
Läst 5079 ggr
tvättäkta bybo
2012-01-10 21:01
3

ac/dc spotify?

någon som har hittat original ac/dc på spotify?

blir så sur när jag inte gör det… :(

[cookies]
2012-01-10 21:23
1

Tror inte de är med, finns bara covers ;)

tvättäkta bybo
2012-01-10 21:30
1

åhhh… covers är ju inte ens i närheten… :(

[stblues35]
2012-01-10 21:37
1

Nä dom finns inte på Spotify hur du än letar..

felixhaljeskog
2012-01-10 21:40
1

Spotify e jätte dåliga med klassiska band..

tvättäkta bybo
2012-01-10 21:45
1

åhhh… :'(

tvättäkta bybo
2012-01-10 22:22
1

motley finns iaf! annars hade de ju inte funnits någon mening med spotify! :P

[stblues35]
2012-01-10 22:23
1

Du får kolla nån annan..finns väl ett alternativ till Spotify..eller har jag fel?? Ja itunes har du ju..

[cookies]
2012-01-10 22:36
1

tyvärr inte :(

felixhaljeskog
2012-01-11 01:48
2

det skulle komma någe nytt läste jag på aftonbladet för ett tag sen som skulle vara bättre än spotify :P

[cookies]
2012-01-11 09:36
1

Wimp kanske du menar? ;) Eller det var nog inte i aftonbladet jag läste om det xD Men det finns mer känster liknande spotify: Wimp, Musicdog, grooveshark.. Vet att det fanns mer men de var väl de största ;) Provade musicdog lite, appen till telefonen, och det var ganska okejj faktiskt! :)

felixhaljeskog
2012-01-11 14:07
1

ne inte något av dom :P de va något annat :P

[cookies]
2012-01-11 16:29
1

okej ;)

[Strawman]
2012-05-22 20:28
0

Nä AC/DC finns inte orginal på Spotify. Det är likadant med Frank Zappa, Beatles, John Lennon, Led Zeppelin finns inte heller orginal på Spotify.

Det finns en annan liknande Spotify som heter Grooveshark där finns orginallåtar med AC/DC, Zappa i alla fall

[Moa-]
2012-05-22 21:47
0

Strawman; samma sak med Metallica… =)

[Strawman]
2012-05-25 18:41
0

Ja Metallica håller också hårt på upphovsrätten. ;-)

[Moa-]
2012-05-25 18:44
0

Ja, men finns på Grooveshark, ganska märkligt… =P

[Strawman]
2012-05-26 11:49
0

#16  Jasså, finns Metallica på Groveshark ändå? Ja det var ju ganska märkligt :-O

[Strawman]
2012-05-26 11:58
0

Men Moa om du kollar på Grooveshark skiljer sig den från Spotify på den punkten att det är privatpersoner som lägger upp låtar i Grooveshark medan Spotify har betaltjänster och har slutit avtal med skivindustrin:

"Spotify ägs till ca en sjättedelav och har knutit avtal med bl.a. världens fyra stora skivbolag Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group* och Sony BMG, samt med mindre skivbolag så som Merlin, The Orchard och Bonnier Amigo för att deras musik ska kunna erbjudas i Spotify-tjänsten. Man har även slutit avtal med tonsättarnas upphovsrättsorganisation Stim samt med skivbolagens intresseorganisation IFPI.Den 6 februari 2009 slöts ett avtal med bland andra CDBaby och Record Union som är en av de största distributörerna av musik från oberoende musiker." (Wikipedia)

Där har du nog förklaringen ;-)

[Moa-]
2012-05-26 14:18
0

Strawman; ja, jag har inte undersökt uppbyggnaden nämnvärt, använder mig av Spotify och har Metallicas (och övriga ej inkluderade artister) låtar på hårddisken istället… =)

Så Grooveshark är med andra ord ej ett lagligt alternativ?

[Strawman]
2012-05-27 12:44
0

"Så Grooveshark är med andra ord ej ett lagligt alternativ?"

Nja, jag vet inte säkert,  men det verkar så… Grooveshark är ett så kallat "Community" vad jag förstår.

[Moa-]
2012-05-27 13:08
0

Strawman; okej, så lite youtube, fast med musik och klart bättre kvalitet? För jag har inte heller funnit nämnvärt med kopior när jag kollat igenom utbudet lite snabbt…

[Strawman]
2012-05-28 12:11
0

Ja ungefär som Youtube. Det går visst att skaffa konto där också.

Vilka hårdrocksgrupper är dina favoriter?

[Moa-]
2012-05-28 12:46
0

Strawman; konto på Grooveshark (och Youtube) har jag. =P

Favoriter är svårt, men av de klassiska så är det Metallica och Iron Madien. Nyare så är det blandat, Dimmu Borgir, Kaizers Orchestra, Seether och Incubus…  Själv då?

[Strawman]
2012-05-28 23:57
1

Jag lutar nog mer åt den gamla mer melodiska hårdrocken:Motörhead, AC/DC Iron Maiden, Saxon, Black Sabbath, Accept, Alice Cooper, Judas Priest, The Cult är favoriter också, Motely Crue , Mercyful Fate… name it..

Dom nyare… nja några går väl an. Edguy är väl hyfsade, Disturbed lyssnade min son på och visade för mig, dom är väl hyfsat bra, kommer inte på några mer… men inget bröööl rock. Det ger jag inget för. Eller det där nyare dom spelar hela tiden på Radio Bandit…aaahhhrrrrrggg, djävla kuk-(rock)skulle jag kalla det (ursäkta språket) ;-) Det går ju inte ens att kalla rock!  Som Takida. Fy fanken. Hata Takida alltså. Det är det enda raka att göra.:-)

[Moa-]
2012-05-29 08:01
0

Ha ha, det är ju så svårt att avgränsa, inom den genren är det väldigt lite musik som är riktigt dålig enligt mig. Takida, ingen riktig åsikt, vissa låtar kan vara helt okej, men det är väl lite så att man får göra skillnad på rock och hårdrock/metall, även band så som Kent räknar in sig i den första kategorin, där jag även skulle placera en stor del av Takidas musik…

Black Sabbath och även Ozzy fristående är sådant som håller år efter år, Alice Cooper går lite i perioder, bra musik, dock sådant som går att lyssna slut på… ”Bröööl rock”, hmmm, vart drar du gränserna där, är det growling som åsyftas där? Du stryker därmed även band som In Flames och liknande där?

90-tals "heroisk" metal då? Borde inte det ligga i något mellanland för dig eller försvinner det? Tänker band så som Dionysus, Hammerfall och Iced Earth, till viss del även Sabaton…

[stblues35]
2012-05-29 12:17
0

Fast heroisk metal är väl powermetal?

Istället för att lyssna på takida kan man lyssna på Corroded..

[stblues35]
2012-05-29 12:18
0
[stblues35]
2012-05-29 12:18
0

Lite som Distubed

[Moa-]
2012-05-29 13:33
1

stblues35; ja, till viss del (de går väl över fler genrer, i alla fall de band jag tänker hör dit (och om de får välja själva)). Mest ett sätt att beskriva vilken typ av musik jag syftar på, de lite "historieberättande" varianterna…

[Strawman]
2012-05-29 16:47
0

Ja de så kallade "historeberättande varianterna kan vara bra. Dionysus har hört nåon låt och det lät väl bra också, Hammerfall & Iced Earth likaså, men helst inte growl som du nämde. 90-tal heroisk vet jag inte så mycket om men Manowar har en del bra låtar också.

Sen är det väl som du säger med Alice Cooper, det har gått lite i vågor. Vissa skivor är riktigt bra, andra mindre bra. Han hade ju en period också när han söp något kopiöst och knappt visste vad han själv gjorde :-) Megadeth har gjort några riktigt bra skivor också.

Black Metallens förebild var väl Mercyful Fate har jag för mig? Danskarna med senare King Diamond (gillar jag också) Men black metallen utvecklades (tror jag) också åt ett helt annat håll än Fate och det finns få likheter med ursprunget, vilket till skillnad är mycket melodisk, men med samma attack inslag som, (snabbt och hård) som Maiden och Judas Priest, med många temposkift och den (Black Metallen) verkar också ha tagit steget mer åt growlhållet. Av det jag har hört. In Flames är jag inte heller så jätteförtjust i.

Death Metall däremot vet jag mycket lite om eftersom jag vanligtvis inte lyssnar på sådan musik. Sen hittar man ofta något bra band som man aldrig hört på Sweden Rock. Har varit där 7 år, dock inte i rad. Som Rob Rock, Bonafide mf som överaskar. Men i år blir det inget Sweden Rock heller…tyvärr. Får väl se nästa år om man kommer ner igen ;-)

[Moa-]
2012-05-29 21:19
0

Ja, Manowar räknar jag in i samma "kategori" sådant som kan vara trevligt och lättlyssnat ibland… =)

Merciful Fate har jag missat, är det något som är värt att kolla upp? Just temposkiftningar och tydliga variationer i sång och melodi uppskattar jag, In Flames kan göra det på ett snyggt sätt ibland, Metallica gör det snyggt i One bland annat, även Dimmu Borgir är mycket skickliga på detta. Ja, black metal är för mig nästan synonymt med growling, därför jag inte riktigt vill räkna band som Dimmu dit (även de själva gör det).

Death metal kan också vara bra, jag tyckte mycket om Slayer tidigare, slutade dock lyssna ett tag efter att ha sett dem live, framträdandet passade minst sagt inte mig… Dock finns ju den mer melodiska versionen av death där kan vi ju även i den genren lägga till ett Göteborgsband, At the Gates som stundvis kan vara riktigt bra, även Children of Bodom har många riktigt bra låtar (dock ej från Gbg).

Får kolla upp de senare banden, blivit väldigt lite musik från den kategorin på senaste tiden, även om jag vanligtvis anser att genren är bra… =)

[Strawman]
2012-05-29 21:47
0

Ja Mercyful Fate tycker jag du kan kolla upp senare om du uppskattar hård, snabb musik med många temposkiftningar. Melissa och Don't Break the Oath tycker jag är riktigt bra album. På den senare får dom till riktig avgrundsgitar. Textern handlar mycket om satanism Bara så du är beredd på det om du inte har något emot det? Sen är det Kim Bendix Petersen som sjunger, alltså King Diamond som han valde att kalla sig.

9 är inte så dum heller men når inte riktigt upp till de första två tycker jag. Dom är kultförklarade, inte minst inom Black Metall som sagt där dom varit förebild.

Kuriosa: Kim är dessutom släkt med sångerskan Amy Diamond! Förvånad Det visste jag inte tidigare! Ja, där ser man. =)

[Moa-]
2012-05-30 18:36
0

Får undersöka dem så fort jag har lite tid över då. =) Satanism är väl inga direkta pluspoäng men det stör mig inte nämnvärt, föredrar texter med mening… Dock är det nog snarare minuspoäng för släktskap med Amy Diamond. =P

[Strawman]
2012-06-01 17:16
0

Vet inte om det finns så många texter med mening inom hårdrock? Hammerfall har gjort en låt som är riktigt filosofisk om man kan säga så som jag påminner mig, Eternal Dark. En bra låt om man lyssnar på texten.

[Moa-]
2012-06-01 17:50
0

Jo, men det måsta jag väl säga att det finns, om inte annat en underliggande mening… Återigen har ju One med Metallica en tydlig inriktning. Seether har bra texter i vissa av sina låtar, finns flera men har lite tillfälligt hjärnsläpp just nu. Sedan många låtar som ligger i gränslandet till kategorin. (Musik du med andra ord har lite svårt för om jag får gissa.) =P