Vilka låtar ska man kunna?
Dio "Holy diver"
Metallica "Hit the lights"
Ozzy Osbourne "Crazy train"
Accept "Balls to the wall"
AC/DC "Thunderstruck"
Black Sabbath "Paranoid"
Judas Priest "Breaking the law"
Alice Cooper "No more mr nice guy"
Iron Maiden "Number of the beast"
Gary Moore "Wild frontier"
Motörhead "City kids"/"Killed by death"
Pantera "Walk"/"I'm broken"
Queen "The show must go on"
Van Halen "Ain't talkin' 'bout love"
Lilla listan.. kommer fler när jag kommit på fler.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Tycker inte man behöver kunna några speciella för att vara hårdrockare, tycker de räcker med att man lyssnar på musiken.
Men som #1 skrev så är ju en del av dom låtarna man egentligen borde kunna :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Kul att jag inte riktigt kunde dom från #1 (kände igen 4..).
Beror på om man ska vara ny eller gammal ;) (IMO)
Men som sagt, tycker inte att det finns nåt riktigt "detta måste jag kunna" :)

Allt är ju egentligen efter eget tycke och smak… 
#5 Yess 

Skit också, kunde inte panteras och van halens från #1, så är väl ingen hårdrockare jag då ;P
Som de flesta skriver så tycker inta jag heller man behöver kunna låtnamn för att kalla sig hårdrockare bara man gillar musiken. Det är inte som förr när de flesta har skivor och lps hemma, sätter man på spotify så lär man sig tyvärr inte låtnamn på samma sätt.
Nu gör ju de flesta annat medans man lyssnar, så man får nog vara lite förståendeom alla inte kanalla klassiker.
Dessutom ändras genren så det varierar nog från vilken generation man kommer och vilka decenier man hämtar sina favoriter från.
Vor dock kul om fler skrev ner de just DE tycker att man måste kunna,så får man en syn på vad alla tycker hör till. ;)
Ge mer än du förväntar dig att få.

Jag är 51 år och jag kunde allihop låtarna i #1. Jag förstår om man inte känner till dem om man är 15 år och jag tycker inte man behöver göra det heller. Varför just Pantera? Och Queen har jag aldrig sett som ett hårdrockband. Varför just "Hit the lights" med Metallica?
Flera av de äldre banden har ju många fler hits som man lika gärna kan känna till i så fall. Det fanns fler stora band på 70 och 80-talet som man lika gärna skulle behöva känna till ex. Deep Purple var ju väldigt stora, Thin Lizzy, Aerosmith,Megadeath, Motörhead och Accept har också haft storhetsperioder.
Det beror ju också på vilken genre som betyder mest för en. Varje genre har ju sina stora band som varit inflytelserika i just den genrens utveckling.
Sedan kan vi ju lägga ett historiskt perspektiv på det hela ska man kunna något om utvecklingen? Vilka band som bidragit till vad hårdrock/metal är idag?
Finns väll ingen speciell låt man måste känna igen, alla blev inte metalheads på samma sätt och lyssnar inte på samma musik. Det är det som är så härligt att det finns så många olika inriktningar :)
Kände igen 6 låtar som 1 # nämnde men det är mest för att man intresserat sig för rockens historia och gett sig in på sådan musik även om man inte lyssnar på det själv.
Känner man igen varenda låt som spelas på rockklassiker så är man en äkta rocker ;D
Kunde alla låtarna ifrån #1 :D fast jag flickvännen och kompisarna brukar kalla mig för musiklexikon så de kanske är lite fusk :p
#11 Tycker de är lite synd med rockklassiker och ifs varenda radiokanal men dom spelar ju istort sett samma band hela tiden, flera ggr man funderat "måste väl finnas fler låtar/band som räknas som klassiker?"
De och att de känns som att de är reklam efter varannan låt.
#12 Jo, på dagarna är det så, då spelas alla de populäraste. På nätterna och tidiga mornar kommer dock andra fram! Deras låtarkiv är oändligt. Reklamen är grymt irriterande!
#12,13 Fast man får ju tänka på det också att det är ju reklamen dom lever av…men aaaaahh jo det är så förbannat jobbigt med så mycket reklam dom kör..
Jag vet att dom lever på den, därför de kallas reklamradio. Men av nån anledning, antagligen är de inte så, så känns de som att rockklassiker kör reklam oftare än andra radiostationer.
Jo ibland verkar dom köra efter varje låt..

Då är hela diskussionen "vad är en äkta hårdrockare" lite intressantare då man kan stöta på tråkiga puritaner med inställningen "jag är mer äkta än du". Men det kanske vore någonting för en egen tråd.
Ja, det blir en helt annan fråga. Då kan även annat än musik blandas in så som klädstil. Är jag en riktig hårdrockare om jag kan i princip alla hårdrock som gjordes innan 2000 även fast det inte alls syns på utsidan?
#18 Hmm beror på..med vilket band startade hårdrocken? Alltså det första lilla fröet? Då kan du nog kalla dig en riktig hårdrockare:)