Hårdrock iFokus

Hårdrock

Etikettallmänt
Läst 1680 ggr
felixhaljeskog
0

Hårdrockens årtal

Som alla nog vet så har ju hårdrocken utvecklats något enormt sedan början av 70-talet, och musiken och soundet blir bara nyare och nyare. Själv gillar jag 2000-talet bäst eftersom jag inte är så mycket för "dålig kvalitets musik".

Men vilket årtal tycker ni var det bästa? och varför?

AnneN
0

Jag har alltid varit svag för 80-tals musiken, kanske beror på att det är den jag vuxit upp med, men tycker mycket av det nyare är alldeles för skrikigt (känner mig som en gammal kärring då jag säger det) Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

felixhaljeskog
0

Jo brukar ja va det man växer upp med :D

[cookies]
0

Hmm.. Jag gillar typ lite av allt! :)

Deathcrush EP av mayhem är ju svin bra, även om ljudkvalitén är 100, men det är inget dåligt ljud hellerGlad

Kan inte säga specifikt så eftersom det finns nåt bra från alla tider ;)

Fridaaaa
0

Skulle nog med säga mer 2000-talets :) 
Fast gillar vissa från 80-90 talet:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cerrolyn
0

80-talets och 2000-talets.

**MVH Cerrolyn

sighni
0

vad betyder "dålig kvalitetsmusik"?

Jag föredrar 80-talet då kom thrashen. Det fanns många bra band på 70-talet också. Så det går an.

felixhaljeskog
0

asså vet inte riktigt hur ja ska säga, finns typ ingen bas alls i själva musiken tycker jag, a som sagt ja tycker de e jätte svårt att förklara :P

[cookies]
0

#6 Ljudkvalitén är sämre, ofta kanske brusig, dålig bas (även diskant ibland).

Ex 1: Bra kvalité, nu lyssnar jag bara på min laptop men tror den har ganska bra ljud: http://www.youtube.com/watch?v=liW-kWFiXtQ&ob=av3e

Ex 2: Dålig kvalité…
http://www.youtube.com/watch?v=PheIGbHx8mc&feature=related
Man hör ju typ inte sången, brusigt och svagt ljud osv ;)

Hoppas det hjälpte :)

ChristineL
0

Jag gillar det gamla hederliga 70-80-talet bäst. Men det kommer rätt bra nya grejer nu också.

KlyX
0

Hammerfalls första skiva 97 och nocturnal rites afterlife, runt 2000 typ? var det bästa jag hört då. Inte många power metal skivor som slår dom 2 imo. Synd bara att hammerfall blev skit efter 2 skivor

Hawknestgrove
0

80 och 90 tal- klart bäst för min del

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[GIKmio]
0

Jag säger 80-talet för det var under den perioden man kom i kontakt med musiken. På den tiden var tidningen OKEJ mer eller mindre en hårdrockstidning med massvis av posters, och på lördagkvällarna gick ett radioprogram som hette Rockbox.

eqwiiz
2

70- och 80-talet helt klart! Sen finns det mycket bra nu också! :)

sighni
0

#12 Rockbox lyssnade jag också på Skrattande.

[GIKmio]
0

#14 Då kanske du minns Metaljournalen också? Tror det hette så. Gick på tv under den tiden, mitten av 80-talet. Men kanske beror på ålder och nostalgi jag valde 80-talet Skrattande

[stblues35]
0

#12 Jamen ja..kom inte ihåg vad det hette..tack för påminnelsen:)

sighni
0

#15 Nej, det namnet säger mig inget. Jag minns att det fanns ett program som hette Diezel. Jag måste ha sett programmet om det gick på tv men jag minns det inte.

[stblues35]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo nog känner man ingen honom..men man hade väl ingen chans att se det för det var väl annat på tv:n som pappa skulle se och man hade ju ingen egen tv..

tvättäkta bybo
0

80's dominerar, klart de finns både äldre och yngre musik som är bra, men 80's är bäst! :)

sighni
0

#18 Nu hänger jag inte med riktigt Obestämd. Det var inte Anders Tengner som hade Diezel utan en kille från Linköping (tror jag). Han jobbade/jobbar för Close-up också. Du menade kanske att A.T. hade metalljournalen? Då är jag med.

Det var synd att du inte kunde se programmet. Inte hade vi datorer heller så man kunde se programmet när man ville.

[stblues35]
0

#20 ja Metalljornalen..svarade på #15:) Ja det var det..tror jag såg en snutt men inte mycket..kan vara önsketänkande också!?:)

Diezel kommer man ihåg bättre sen kom det en till..kommer inte på vad det programmet hette nu på rak arm:)

sighni
0

#21 Det var en hårdrocksserie bara för några år sedan men jag har glömt vad det hette Obestämd. De gav väl ut en bok sedan också.

[stblues35]
0

#22 Var det inte nån av dom i Diezel som var programledare där med??

sighni
0

#23 Nej, det var två korthåriga killar som hade det. Ev var den ene lite flintig. Jag ska se om jag kan få fatt i alla namnen.

sighni
0

Jerry Prutz heter han som ledde Diezel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerry_Pr%C3%BCtz

Kanske jag hitta de två andra också….

sighni
0

Den senare hårdrocksserien heter "Rundgång" och programledarna hette Mattias Lindeblad och Melker Becker. De båda har skrivit böcker också "Hårdrock-rundgång,nitar och nackspärr" (2008) och "Mer hårdrock-smink,läder och headbanging" (2010). Mattias har också skrivit en bok om skräck om nu någon skulle vara intresserad av det "Skräck-boken som gud glömde".