genrenamn
Det här med genrenamn kan orsaka diskussioner. Vad är vad och är hårdrock samma sak som heavy metal osv.
Jag hittade denna beskrivning i "the Encyclopedia of Swedish Punk 1977-1987 " av Peter Jandreus. Jag tar inte med de namnen för olika punkstilarna om de inte behövs för att beskriva det som avses. De är utanför ämnet här.
Terms used in this book
Crossover = Just in the middle of Thrash metal and HC there are bands like DRI and SOD.
Crust =A kind of heavier, more modern version of käng, often a little more progressive and not as minimalistic. Example: Amebix, Tragedy and His Hero is Gone.
Garage Rock = 60s influenced rock.
Goth Rock = Similar to Dark Wave but heavier and with an updated 80s sound.
Dark Wave = A darker version of New Wave, kicking off with Joy Division.
HC = second generation punk; faster and rougher with screaming/shouting vocals.
Hard Rock = Traditional hardrock.
Heavy Metal = Not as blues based as traditional hard rock and not as fast and heavy as Thrash metal but something in between; like Iron Maiden and Judas Priest.
Käng = HC like Discharge played it.
New Wave = A more theatrical and experimental version of 77-punk, like for example Pere ubu, Gang of four.
Progressive = Progressive rock, not necessarily political as progg. Like King Crimson, Yes and Genesis.
77 = Punkrock with the typical sound from 1977 much like Sex Pistols, the Clash, Ramones and according to the author particularly pure in UK youngsters Eater.
Rock = plain regular rock.
Rock'n'roll = Fast rock, based on 12 bar blues scale and the standard licks that goes along with it.
Thrash metal = the punky type of metal invented by Metallica, Anthrax, Exodus and similar. (s.11)
Dom förklarar genre namnen väldigt bra iallafall :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Dom glömde sydstadsrock:) Men hallåå..skulle inte lita på det där..det där var ju ett punklexicon ju och vad vet en punkare om hårdrock/heavy metal??
Är det inte lika bra att säga att hårdrock och heavy metal är samma?
Tyvärr sighni..jag kan inte hålla med dig bara! Min hårdrock/metal/blues/rock´n roll själ klarar inte av det!:)
Jag ser det såhär..hårdrockare är samlingsnamnet för oss som lyssnar på hårdrock/metal o.s.v(inte punk..nån jävla måtta får det vara) och ser väl det som om vi är alla en familj..sen spelar det ingen roll eg om du lyssnar på soft heavy metal eller så!
Men dela inte upp oss för tusan…
Själv tycker jag hårdrocken har föör många genre, så för mig är alla hårdrocks genre Hårdrock :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

#1 Jag tycker också han förklara genrerna på ett bra sätt.
#2 Det är ok vad du tycker men jag tycker det är uppenbart att musikstilar utvecklas och bildar nya genrer. Sedan kan det bli för mycket av den varan också vilket väl är fallet i nutid.
Vad en punkare vet om hårdrock
? Lika mycket som en hårdrockare vet om punk i alla fall. Nä jag tror det beror på.
Det finns flera genrer som är gräns-överskridande särskilt när det gäller extrem metal likaså finns det band inom grungen som lika bra kan kallas hårdrock ex.vis Soundgarden som fö. kommer till Sweden Rock Festival i sommar 
!
Vad man vet eller inte vet beror nog på intresse. Vill man utvecklas inom musiken kan man inte vara inskränkt!
Om man använder genrenamnen med måtta kan det ge en förklaring och hjälpa en att hitta musik man tycker om. Det behöver inte betyda att man ser ner på någon annan genre eller blir ovänner.